مزایای حضور در لیگ برتر

فرشاد سعیدزاده سه شنبه 17 اسفند 1400 - 14:07
مزایای حضور در لیگ برتر
در مطلب قصد داریم بررسی کنیم که حضور در لیگ برتر فوتبال ایران چه مزایایی دارد و چرا همه تیم ها در تلاش هستند که به لیگ برتر صعود کنند. البته خیلی مزایایی که قرار است نام برده شود در لیگ برتر فوتبال ایران عملی نمی شود و تنها در حد حرف هستند.

حضور در لیگ های برتر هر کشور برای تیم ها یک امتیاز مهم محسوب می شود و هر تیمی در تلاش است که به رده نخست ورزش کشورش صعود کند تا از مزایای آن استفاده کند. در مطلب قصد داریم فقط درباره فوتبال صحبت کنیم. البته این قوانین در بیشتر رشته های ورزشی صدق می کند اما چون فوتبال پرطرفدارترین رشته ورزشی در جهان و ایران است تصمیم گرفتیم فوتبال را مد نظر قرار دهیم.

خیلی از کارشناسان بر این باورند که معایب حضور در لیگ برتر ایران نسبت به مزایای آن بیشتر است. چرا که بسیاری از وعده هایی که درباره آنها خواهیم نوشت محقق نمی شود و در بسیاری از مواقع باشگاه ها زیر بدهی های سنگین مالی قرار می گیرند.

دریافت حق پخش تلویزیونی

معمولا در جهان؛ باشگاه های ورزشی به خاطر پخش بازی های آنها در تلویزیون و دیگر شکبه های نمایشی مبلغی را از رسانه ها دریافت می کنند. اگر آن تیم پر طرفدار باشد این میزان مبلغ هم بیشتر می شود. پس تیم های کم طرفدار خیلی نمی توانند به این میزان درآمد دلخوش کنند.

البته در ایران قضیه کاملا متفاوت است. در ایران معمولا هزینه های پخش تلویزیونی و رسانه ای به موقع پرداخت نمی شود و یا هنگام پرداخت آن مبلغ واقعی به دست باشگاه ها نمیرسد. این موضوع برای تیم های پر طرفدار پایتخت بارها اتفاق افتاده و اگر مبلغ تیم های استقلال و پرسپولیس پرداخت نمی شود تکلیف دیگر تیم ها نیز مشخص است.

دریافت مبلغ از بابت قهرمانی و کسب رتبه

معمولا در بسیاری از کشورها برای تیم قهرمان پاداشی در نظر گرفته می شود تا تیم های شرکت کننده انگیزه لازم برای مسابقه دادن را داشته باشند. اما در ایران این موضوع باز هم با بقیه کشورهای پیشرفته متفاوت است. در ایران تیم های قهرمان معمولا هیچ پاداشی دریافت نمی کنند و یا آن پاداش با توجه به هزینه ای که می کنند بسیار ناچیز است. تنها انگیزه تیم های لیگ برتر برای کسب قهرمانی رضایت هواداران و کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا است. چرا که در بازی های آسیایی کنفدراسیون فوتبال آسیا به تیم های شرکت مبالغی دلاری بابت حضور در لیگ قهرمانان پرداخت می کند. همچنین با حضور در لیگ قهرمانان باشگاه ها می توانند حمایت مالی بیشتری از شرکت هایی که اسپانسر آنها می شود دریافت کنند.

اسپانسر و تبلیغات روی پیراهن بازیکنان

این مورد شاید یکی از مهم ترین منبع در آمد باشگاه های ورزشی در ایران باشد. به همین خاطر است که بر خلاف دیگر لیگ های اروپایی تیم های ایرانی هر فضای خالی که روی لباسشان دارند را با تبلیغات پر می کنند. معمولا پیراهن باشگاه های بزرگ با برند چندین شرکت پر می شود و برای بازی های بزرگ این میزان تبلیغات نیز بیشتر از بازی های عادی می شود. حتی تیم هایی که بازی های آنها مقابل استقلال و یا پرسپولیس است روی نمایش تبلیغات در این بازی حساب ویژه ای باز می کنند.

شناخته شدن اسم مجموعه ها

یکی از دلایل دیگری تیم ها علاقه به حضور در سطح بالای لیگ را دارند شناخته شدن نام آنها در میان مردم است. نام خیلی از تیم های لیگ برتری را می توانید مشاهده کنید به نام شرکت های تجاری هستند و حضور در لیگ برتر برای آنها یک فرصت تبلیغاتی به حساب می آید. تیم هایی که مالکان آنها خودرو سازها ، شرکت های پتروشیمی ، لبنیاتی و دیگر شرکت ها هستند که به واسطه حضورشان در لیگ برتر باعث می شود نام آنها هر هفته یک بار در شبکه های تلویزیونی و اخبار شنیده شود و این کار به برندینگ آنها بسیار کمک می کند.

شناخته شدن اسم مدیران

مدیران بسیار زیادی هستند که میدانند حضور در لیگ برتر برای آنها هیچ مزایایی که ندارد هیچ بلکه باعث ضررهای مالی هم میشود. اما آنها بازهم تلاش می کنند که در لیگ های برتر علی الخصوص فوتبال حضور داشته باشند. چراکه آنها قصد دارند که نامشان بین افراد و تماشاگران برای مدتی هم که شده پخش شود تا به یک فرد شناس تبدیل شوند (البته ممکن است آنها از این موقعیت بهره کافی را میبرند). آنها حتی حاضر هستند ضررهای مالی مختلفی را هم متحمل شوند اما نام آنها توسط تماشاگران در استادیوم ها به صدا درآید. بنابراین آنها تمام تلاش خود را میکنند تا برای مدتی مدیر خوبی به نظر بیایند و اسمی بین مدیران در کنند. به همین خاطر است که باشگاه های فوتبال در ایران تا کنون مدیران بسیار زیادی به خود دیده است.

نتیجه گیری پایانی

حضور در لیگ برتر برای تیم ها بیشتر یک فرصت تبلیغاتی به شمار می آید تا یک رویداد ورزشی و فرهنگی. بسیاری از تیم ها که در لیگ برتر هستند که برای آنها نه رتبه خوب و نه قهرمانی مهم است. آنها فقط قصد دارند در لیگ برتر انواع رشته ورزشی حضور داشته باشند تا نامشان از تلویزیون ها شنیده شود تا بتوانند محصولاتشان را راحت تر به فروش برسانند. از طرفی هم تیم هایی هستند که طرافداران زیادی دارند تنها قصدشان از ماندن در لیگ برتر قهرمانی و کسب رتبه خوب است تا بتوانند هواردارن بیشتری برای خودشان جذب کنند. اینگونه می توانند درآمدشان از تبلیغات و حق پخش های تلویزیونی و دیگر درآمدها را افزایش دهند.

بیشتر لیگ های برتر جنبه تجاری دارند و درصدی از عشق و علاقه به ورزش در آنها یافت نمی شود.

نظرات
    مزایا و معایب حضور در لیگ برتر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.