روش های افزایش انگیزه برای ورزش کردن

فرشاد سعیدزاده چهارشنبه 18 اسفند 1400 - 17:57
روش های افزایش انگیزه برای ورزش کردن
ورزش کردن یکی از کارهای سخت برای بسیاری از افراد به شمار میرود و به همین خاطر است که معمولا در همان هفته های اول کنار گذاشته میشود. برای اینکه بتوانیم به ورزش کردن ادامه دهیم نیاز به انگیزه خواهیم داشت. افزایش انگیزه در ورزش هم راه های مختلفی دارد.

ورزش مداوم همیشه یکی از کارهای سخت به شمار می آید و افراد بسیار زیادی بعد از گذشت چند روز از شروع ورزش همه چیز را فراموش کرده و فعالیت بدنی را کنار میگذارند. این سختی در ورزش بدنسازی بیشتر از ورزش های دیگر مشاهده می شود. از آنجایی که ورزش کردن در طولانی مدت روی سلامت و اندام تاثیر می گذارد، پس نباید آن را در همان ابتدای کار رها کنیم.

در این مطلب قصد داریم چند روش برای افزایش انگیزه در ورزش مطرح کنیم.

1- انتخاب ورزش مورد علاقه

انتخاب ورزش مناسب و مورد علاقه مهمترین قسمت شروع ورزش کردن به شمار می آید. معمولا تا حرف از ورزش کردن پیش می آید ذهن همه به سمت ورزش بدنسازی میرود و اصلا به ورزش های دیگر فکر نمیکنیم. اما ورزش بدنسازی یکی از سخت ترین ورزش های دنیا است که ادامه دادن آن نیاز به انگیزه بالایی دارد. شما می توانید با انتخاب ورزشی که به آن علاقه دارید برای مدت طولانی و با برنامه ریزی به ورزش کردن ادامه دهید؛ بدون اینکه از آن خسته شوید و یا آن را رها کنید.

ناگفته نماند اگر قرار است هر ورزشی را به صورت حرفه ای ادامه دهید؛ بدنسازی باید به یکی از ارکان مهم برنامه ورزشی شما تبدیل شود. اما برای ورزش های تفریحی و عادی نیازی به برنامه های سنگین بدنسازی نخواهید داشت.

چگونه ورزش مورد علاقه خود پیدا کنیم؟

2- برنامه ریزی داشته باشیم

برای اینکه بتوانیم به طور مدوام و بدون خستگی ورزش کنیم باید یک برنامه مشخص داشته باشیم. این برنامه ورزشی را می توانید از مربی متخصص در رشته ورزشی خود دریافت کنید و یا از اینترنت یک برنامه ورزشی مناسب پیدا کنید. البته که کمک گرفتن از یک مربی ورزشی بسیار بهتر از برنامه های آماده سطح اینترنت است.

در ورزش کردن برنامه ریزی داشته باشیم

3- در ورزش کردن هدف داشته باشید

معمولا ورزش های بی هدف نسبت به ورزش های هدف دار خسته کننده تر هستند. به عنوان مثال شما ورزش های تیمی مانند فوتبال و یا بسکتبال را در نظر بگیرید. در این ورزش ها باید توپ را به به سبد یا دروازه برسانید تا بتوانید امتیاز کسب کنید. یعنی در این ورزش ها هدف وجود دارد و یکی از دلایلی که اینکه این ورزش ها اینقدر پر طرفدار و جذاب هستند همین هدف دار بودن آنها است.

معمولا ورزش هایی مثل پیاده روی و دویدن در همان روزهای ابتدایی کنار گذاشته می شوند و معدود افرادی هستند که می توانند به طور مداوم این ورزش ها را ادامه دهند. پس باید در تلاش باشم در همین ورزش های بی هدف یک هدف تعیین کنیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

در ورزش کردن هدف داشته باشید

4- برای خود جایزه در نظر بگیرید

یکی از کارهایی که باید برای افزایش انگیزه در ورزش انجام داد گرفتن جایزه پس از گذراندن هر هدف است. تا حد امکان تلاش کنید هدیه هایی که میگیرید به ورزش کردن شما نزدیک باشد. مثلا این هدیه ها می تواند لوازم ورزشی مورد علاقه تان باشد.

برای خود جایزه در نظر بگیرید

5- محل ورزش خود را تغییر دهید

انتخاب یک محل ثابت در ورزش هم مزایا و هم معایبی را دارد. یکی از معایب آن تکراری شدن محیط و کاهش انگیزه است. اگر احساس کردید که محیط ورزشی برایتان تکراری شده حتما برای چند بار هم که شده محیط ورزش خود را تغییر دهید. بعد از تغییرات در محیط ورزش می توانید به محیط ثابت خود بازگردید. بهتر است تغییر محل ورزش خود را هر چند هفته یک بار انجام دهید.

برای افزایش انگیزه محل ورزش خود را تغییر دهید

6- لباس ورزشی جذاب بپوشید

برای اینکه انگیزه کافی برای ورزش کردن داشته باشید از لباس های ورزشی که اندام شما را به خوبی نشان میدهد استفاده کنید. شما هرچه خودتان را در آینه جذاب تر ببینید انگیزه بیشتری برای ورزش کردن پیدا خواهید کرد. همچنین توجه کنید که در انتخاب لباس ورزشی داشتن تنوع کوچک بد نیست. انتخاب لباس ورزشی با رنگ شاد می تواند انگیزه شما در ورزش کردن چند برابر کند.

لباس ورزشی جذاب انگیزه شما را افزایش میدهد

7- موسیقی متنوع و روحیه بخش گوش کنید

موسیقی های روحیه بخش می تواند انگیزه شما را برای ورزش کردن به شدت افزایش دهد. در واقع علت پخش موسیقی در باشگاه های ورزشی هم همین افزایش انگیزه در ورزش کردن است. همچنین توجه کنید موسیقی هایی که استفاده می کنید دارای تنوع باشد و زیاد از موسیقی های تکراری استفاده نکنید. منظور از تنوع در اینجا تنوع در ترک های موسیقی نیست بلکه تنوع در سبک های مختلف موسیقی است. خیلی مشاهده می کنیم که افراد برای انجام فعالیت های ورزشی فقط آهنگ های بیس دار و شاد گوش می کنند و یکی از دلایل تکراری شدن ورزش استفاده زیاد از یک سبک موسیقی است. پس سعی کنید از سبک های متنوع موسیقی و مرتبط با ورزش استفاده کنید.

هنگام ورزش موسیقی متنوع و روحیه بخش گوش کنید

8- عاشق باشید

منظور از عاشق بودن در اینجا عاشق ورزش یا عشق به طبیعت و زندگی نیست. کاملا منظورم در مورد عشق به یک فرد و یک انسان است. هیچ چیزی مثل عاشق بودن نمی تواند در فرد انگیزه ایجاد کند. همه ما یادمان است زمانی که دختر همسایه از پشت پنجره به بازی پسرها نگاه می کرد در یک لحظه بازی تبدیل به جام جهانی میشد. پس عاشق بودن می تواند در شما انگیزه بسیار زیادی ایجاد کند.

اگر فردی برای شما مهم باشد و قصد دارید از نظر آن فرد بی نقص باشید در شما انگیزه ای مضاعف برای ادامه ورزش ایجاد خواهد شد. چرا که میخواهید به اندامی ایده آل برسید تا بتوانید دلبری های بیشتری انجام دهید.

من این نکته رو هم بگم: از فردا بلند نشید برید بیفتید دنبال اینو اون تا بخواین عاشق بشین تا یه ذره ورزش کنید. هوشابه هیچ گونه شکست و ناله های عشقی؛ ناشی از این رابطه ها رو گردن نمیگیره. این موضوع صرفا برای اطلاع رسانی بود.

نظرات
    روش های افزایش انگیزه برای ورزش کردن
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.